Teritoria
Cíl: náhled na vlastní i cizí chování v situaci konfrontace skupin, za–
myšlení se nad jedním ze základních faktorů lidské psychiky ­ osobním
prostorem v nejširším slova smyslu. V interkulturním kontextu může jít
např. o problematiku států, přistěhovalců či sousedících minorit.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ poznatky o cizí kultuře,
předcházení předsudkům, stereotypům, tolerování odlišnosti (naučit se být
„kulturně“ otevřený a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím kultu–
rám); afektivní kompetence ­ prohlubování interkulturní senzitivity; beha–
viorální kompetence ­ řešení interkulturních konfliktů (vnímat a správně
interpretovat konfliktní situace, naučit se strategii řešení konfliktů).
Cílová skupina: týmově, od 15 let, monokulturní i interkulturní skupina.
Čas: 45 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: papíry.
Postup: Účastníci se rozdělí do tří skupin. Trenér zadá instrukci: „Po–
mocí útržků papíru si tady v učebně teď vyznačte vlastní teritorium ­ pro–
stor vaší skupiny.“
Diskuse (vyhodnocení) ­ příklady otázek pro moderování diskuse:
Ukažte, odkud až kam vaše teritorium sahá.
Jaká byla konstrukce hranic, byla klidná, docházelo ke střetům, jak se pří–
padné konflikty řešily?
Jak se budete chovat k návštěvníkům, je vaše teritorium otevřené nebo uza–
vřené?
Co budete dělat, když někdo přestoupí hranice vašeho teritoria?
Poté si účastníci vyzkouší pocit přestoupení hranice cizincem (sehraje
lektor s papírem před obličejem). Mohou reagovat podle libosti. 
Diskuse (vyhodnocení) ­ příklady otázek pro moderování diskuse:
Jak jste se cítili, jaké to bylo?
Jak vypadá přestoupení hranic v reálném světě ­ dá se najít nějaká podobnost? 
Jak typicky reaguje skupina, která se cítí „napadena“?
Poznámka: je důležité zdůraznit, že teritorium nemusí mít jen prostorovou
podobu ­ může se jednat o cokoliv, o čem si myslím, že na to mám nárok.
190
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>